• De Nederlandse scaleup Orderchamp heeft 16,5 miljoen euro opgehaald bij investeerders.
  • Het twee jaar oude bedrijf koppelt winkeliers en producenten aan elkaar via een digitaal inkoopplatform.
  • Orderchamp wil het geld gebruiken om verder uit te breiden in Europa.

Ruim twee jaar na de lancering schakelt Orderchamp naar een hogere versnelling. Het Amsterdamse bedrijf haalt 16,5 miljoen euro op om hun digitale inkoopplatform verder uit te breiden in Europa.

De Nederlandse investeerder Prime Ventures leidt de financieringsronde, waar ook bestaande investeerder henQ en een aantal businessangels aan meedoen.

Prime Ventures stak eerder geld in onder andere maaltijdbezorger Takeaway.com en low-codeplatform Mendix. “Net als wij denken zij groot: doorgroeien naar een wereldwijde leider in onze categorie”, zegt Joost Brugmans, CEO van Orderchamp, in een persbericht.

Orderchamp ontwikkelt een digitaal inkoopplatform waar winkeliers non-foodartikelen kunnen inkopen bij producenten. Van vazen en sierkussens tot bodylotion en fopspenen.

De winkeliers kunnen kiezen uit ruim 1.800 Europese merken die zijn aangesloten op het platform. De merken krijgen op hun beurt toegang tot 30.000 retailers uit heel Europa.

De betaaltermijn voor winkeliers bedraagt 60 dagen en verzending van de spullen is gratis. De producenten krijgen van Orderchamp een betalingsgarantie.

Ouderwetse groothandel in een digitaal jasje

Door de traditionele groothandel te digitaliseren lost Orderchamp voor winkeliers twee prangende problemen op: het stroperige inkoopproces en het aanhouden van grote voorraden.

Veel retailers kloppen nog aan bij vertegenwoordigers of kopen hun spullen in op handelsbeurzen. Die moesten in maart 2020 plotseling sluiten door de uitbraak van het coronavirus. Sindsdien is het aantal bestellingen bij Orderchamp naar eigen zeggen met een factor negen gegroeid.

"De B2B-wereld is eigenlijk nog heel ouderwets", zei Brugmans in 2019 in gesprek met Business Insider. "Ik heb vroeger ook heel wat van die inkoopbeurzen afgelopen en catalogussen doorgewerkt en weet uit ervaring dat het best een lastige wirwar kan zijn. En inefficiënt. Nu hebben we een platform dat dat aanbod goed weergeeft, met de juiste content en de juiste prijsstellingen. Retailers kunnen zo eenvoudig én op een leuke manier in aanraking komen met merken. En omgekeerd."

Inkopen bij Orderchamp heeft nog een ander voordeel: winkeliers kunnen kleinere voorraden aanhouden.

"Onze retailers bezoeken ons platform meermaals per week om op zoek te gaan naar unieke artikelen voor hun winkel of webshop", aldus Brugmans.
"Daarom willen wij niet wekelijks, maar dagelijks tientallen nieuwe merken toevoegen die snel en eenvoudig ingekocht kunnen worden door winkeliers."

Het digitale inkoopplatform van Orderchamp. Foto: Orderchamp
Het digitale inkoopplatform van Orderchamp. Foto: Orderchamp

Orderchamp is actief in heel Europa en wil binnen enkele maanden een kantoor openen in Duitsland. Het bedrijf wil de investering gebruiken om het platform uit te bouwen, met meer merken en verbeterde technologie.

Zo helpt Orderchamp winkeliers door handelsdata te analyseren. "Op basis van inkoop- en verkoopdata van tienduizenden retailers kunnen we vooraf beter aanbevelen of een product gaat verkopen in de betreffende winkel. Zo kunnen onze winkels zich blijven onderscheiden van de massa en versterken we lokale retail", zegt Brugmans.

Thijs Emondts van Prime Ventures in onder de indruk van Orderchamp. "Met name het team, de explosieve groei en hoge klantretentie. We zien dat Orderchamp een concreet probleem oplost voor beide klantgroepen."

Emondts denkt dat Orderchamp kan uitgroeien tot marktleider in Europa. Dan vindt de Nederlandse scaleup vermoedelijk wel een Franse concurrent op haar pad.

Het Franse Ankorstore heeft een vergelijkbaar concept en ging een paar maanden voor Orderchamp van start. Zij haalden eind vorig jaar 25 miljoen euro op bij investeerders.

[activecampaign form=30]

Lees meer over Nederlandse scaleups: